«Εμείς» και «Αυτοί»

misery.jpg

Κάθε ειδησεογραφικός οργανισμός θεώρησε καθήκον του να ασχοληθεί με το φονικό στην Αγχίαλο Μαγνησίας. Παρακολούθησα κάποια ρεπορτάζ που ασχολήθηκαν ως επί το πλείστον με δύο πράγματα: α) με το ότι ο θύτης είχε γνωστά ψυχολογικά προβλήματα και β) με το ότι, παρόλα αυτά, είχε προμηθευτεί νόμιμα το όπλο.

Σ’ αυτά τα ρεπορτάζ (τα άκουσα στο ράδιο) ακολούθησε εκτενής συζήτηση ή, αν όχι συζήτηση, τουλάχιστον σχόλια για το πως είναι δυνατόν να χορηγείται άδεια οπλοκατοχής έτσι, «ελαφρά τη καρδία» σε άτομο με τέτοια προβλήματα.

Ως εδώ καλά. Η, σχεδόν καλά.

Γιατί, εμένα μου φάνηκε ότι δεν ασχολήθηκαν τα ρεπορτάζ με ένα άλλο, εξίσου εύλογο ερώτημα: πως έφτασε αυτός ο άνθρωπος να έχει τέτοια προβλήματα; Ποιές συνθήκες τον οδήγησαν στην κατάσταση που – θεωρείται ότι – βρίσκεται; Ποιός είναι τελικά ο ρόλος και η ευθύνη της πολιτείας σ’ αυτό το περιστατικό;

Κι όταν λέω πολιτεία, δεν εννοώ μόνο τους θεσμούς, τις αρχές, αλλά και την κοινωνία, τους γείτονες, τους συντοπίτες.

Άκουσα (από τις ίδιες πηγές) ότι η γυναίκα του που παρακολούθησε το συμβάν ήταν ανήμπορη να επέμβει, καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι. Εκεί άρχισαν να με ζώνουν ψύλλοι. Άλλη μια προβληματική, βασανισμένη οικογένεια. Στην οθόνη της φαντασίας μου άρχισαν να παρελαύνουν σκηνές μιας καθημερινότητας δύσκολης, πλήγματα υγείας και οικονομικά, κοινωνικής αδιαφορίας (όχι και τόσο σπάνια, συμφωνείτε;) και γενικά να συντίθεται μια εικόνα θλιβερή, μια εικόνα ανύπαρκτης συμπαράστασης από την κοινωνία όπου ο συνάνθρωπος ιδιωτεύει απασχολημένος με τα δικά του προβλήματα.

Αναρωτιέμαι λοιπόν: που βρισκόταν η κοινωνία όλο το διάστημα που θέριευε η απελπισία στην ψυχή αυτού του άμοιρου; Με ποιά μέσα, ποιούς τρόπους βοηθήθηκε αυτή η οικογένεια από ιδιώτες – πολίτες και κράτος; Μήπως, δεν είναι το φταίξιμο μόνο του παθολόγου που έδωσε το παλιόχαρτο για να αγοραστεί το όπλο, ούτε μόνο της αστυνομίας που χορήγησε έτσι απλά την άδεια, ούτε μόνο των νόμων που επιτρέπουν την αγορά πριν το τελικό πόρισμα για το καλώς έχειν της οπλοκατοχής;

Στην τελική, αυτό που με ενόχλησε ήταν το ότι οι πηγές μου δεν αναφέρθηκαν στο θέμα σαν ένα κοινωνικό πρόβλημα συμπαράστασης σε προβληματικούς συνανθρώπους μας, αλλά σαν ένα κοινωνικό πρόβλημα ασφάλειας αθώων από αλόγιστη χορήγηση αδειών οπλοκατοχής.

Αυτό που υπήρχε ανάμεσα στις λέξεις των δημοσιογράφων ήταν ένας ασυνείδητος (πιστεύω) ρατσισμός, ένας εξοστρακισμός αυτών που για διάφορους ιατρικούς ή ψυχολογικούς, ίσως ακόμα και οικονομικούς λόγους διαφοροποιούνται από «εμάς» τους «φυσιολογικούς» και κατατάσσονται ως «άλλοι». Εξοστρακισμός που εξίσου μηχανικά και υποσυνείδητα επιβάλλεται σε αλλοδαπούς, αλλόθρησκους και άλλες διακριτές κοινωνικές υπο-ομάδες.

Αυτό ήταν που με ενόχλησε. Αυτό που είναι τόσο έκδηλο στην πλέον «ανεπτυγμένη» και «δημοκρατική» χώρα αυτού του πλανήτη, όπου το χρήμα και το life style καθορίζει το «εμείς» και την φυσιολογικότητα των όντων.

Advertisements

4 Σχόλια

  1. Ανθρωπε!
    Κι αμα η καθε κυρια για ο καθε κυριος βοηθαγε την καθε οικογενεια με προβληματα να τα λυνει, τί θα εβλεπε το βραδυ στις οχτω, οταν αποκαμωμενος απο την εργασια του εκαθετο εις τον καναπε;;;

  2. Γειά στο στόμα σου!…
    Αλλάζω μονίμως κανάλι,με κάτι τέτοια,ακριβώς γι’αυτό το λόγο.
    Δεν αντέχω τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τα θέματα
    Κανιβαλιστικά και στρουθοκαμηλιστικά.

  3. > goas, Πολύ σωστό αγαπητέ μου, δεν το σκέφτηκα αυτό… Και τα ντοκυμαντέρ / πολιτιστικά κλπ προγράμματα σπανίζουν σ’ αυτή τη ζώνη.

    > Γλυκερία, ας μην πιάσουμε στο στόμα μας τα κανάλια, είπα να θάψω το τσεκούρι φτυάρι του πολέμου αυτό το ΣΚΔ… 🙂

  4. Καλά τα λες. Όσον αφορά τις άδειες κατοχής όπλου, έχω την αίσθηση ότι στην επαρχία , όπου βασιλεύει το κυνήγι, άνδρας χωρίς όπλο ουκ άντρας εστί …..οπότε εξ ου κι ευκολία έκδοσης άδειας οπλοφορίας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: