Γίνε παιδί μου διαφημιστής…

… να χορτάσεις βούτυρο στο ψωμί σου…

Άκουγα στο ράδιο ρεπορτάζ για τη διαφήμιση στο Αμέρικα. Συγκεκριμένα στη Ν. Υόρκη. Η διαφήμιση γίνεται, λέει, πιο επιθετική (λες και δεν είναι αρκετά). Ήδη οι συσκευασίες διαφόρων ειδών (πίτσας, πχ) βρίθουν από διαφημιζόμενες εταιρείες και προϊόντα. Στα super markets ακόμη και τα … αυγά έχουν τυπωμένες πάνω τους διαφημίσεις. Τα πάντα έχουν πάνω τους διαφημίσεις.

Σχετικές με το αντικείμενο εταιρείες έχουν εκπονήσει στατιστικά: πριν 20 χρόνια ο μέσος New Yorker ερχόταν αντιμέτωπος με 2.000 διαφημιστικές εικόνες / μέρα. Σήμερα, υπολογίζεται ότι βλέπει πάνω από 5.000 εικόνες / μέρα. Αύριο;

Η επιθετική διαφήμιση έχει τις αρχές της πίσω στο αμερικάνικο κραχ του ’29. Τότε, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η ύφεση οι αμερικάνοι μεγαλοβιομήχανοι μαζευτήκανε για να δούνε τί θα κάνουν. Από όλους εκείνους, μόνο ο Ford (ναι, ο γνωστός αυτοκράτορας της αυτοκινητοβιομηχανίας) είχε προτείνει να δοθούν αυξήσεις στους εργαζόμενους για να αντέξουν την κρίση, μέχρι να περάσει (ΚΡΥΦΟΚΟΥΜΟΥΝΙΣΤΗΣ!!!). Οι περισσότεροι όμως δεν είχαν καμμιά διάθεση να βάλουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη. Αντ’ αυτού, σκέφτηκαν το εξής μεγαλοφυές: να αυξήσουν την προώθηση των προϊόντων τους με διαφήμιση, ώστε να αυξηθούν οι πωλήσεις, που με τη σειρά του θα αύξαινε την παραγωγικότητα των αμερικάνικων εταιρειών και έτσι θα ξέφευγαν από την κρίση. Έτσι γενήθηκε η επιθετική διαφήμιση, που έμελλε να έχει μέλλον…

Βέβαια, αυτό το σκεπτικό είχε ορισμένες προϋποθέσεις που μάλλον δεν τις έλαβαν υπόψη. Για παράδειγμα, θα έπρεπε οι ξένες εταιρείες (ιαπωνικές, ευρωπαϊκές κλπ) να μην ακολουθήσουν εγκαίρως στην κούρσα της διαφήμισης. Ή, ένα τέτοιο μοντέλο είναι αποτελεσματικό σε ένα ανοικτό σύστημα, χωρίς όρια. Που, φυσικά, δεν ισχύει. Όπως και να ‘χει, μπήκαν όλοι στο χορό, καθιστώντας την προώθηση των καταναλωτικών αγαθών ως ένα ολοένα αυξανόμενο έξοδο. Και φτάσαμε εκεί που φτάσαμε.

Πού θα πάει αυτό; Πόσο μακρυά μπορεί να φτάσει η διαφήμιση, σε ποιά άκρα; Θα έρθει άραγε η μέρα που οι τοίχοι του σπιτιού μας θα προβάλλουν συνεχώς εικόνες διαφήμισης; Ή που κάθε μέσο μεταφοράς / συγκοινωνίας θα προβάλλει συνεχώς διαφημίσεις (καλά, αυτό έχει σχεδόν γίνει);

Γι’ αυτό, γίνε παιδί μου διαφημιστής…

4 Σχόλια

  1. Είστε εξαιρετικός αγαπητέ:-)και σαφής και αποκαλυπτικός όσο χρειάζεται, διότι σίγουρα έχετε παρατηρήσει πως ακόμα και τα καλύτερα περιοδικά και οι εγκυρότερες εφημερίδες τείνουν (? μπα..) ήδη έχουν γίνει διαφημιστικά ιστολόγια άντε με καναδυό κείμενα της προκοπής να συμπληρώνουν τον ιμπεριαλισμό της καταναλωτικής παρώθησης. Υποκλίνομαι. Ένα «νιάτο» φρέσκο στην blogόσφαιρα.

  2. wordguardian: Wow! Με κάνετε και κοκκινίζω αγαπητέ μου, πράγμα ολοσδιόλου ασυνήθιστο για μένα, τον εγγονό της Καθιστής Αρκούδας. Τα καλά σας λόγια χαϊδεύουν φιλήδονα τα εγωπαθή αυτιά μου, οδηγώντας με σε κρίσεις αυτοϊκανοποιητικής ματαιοδοξίας…
    Ξού! Ψωνάρα, κάτσε κάτω! (στον εαυτό μου μιλάω)
    Οπωσδήποτε, υπάρχουν πολλά φρέσκα νιάτα στη blogόσφαιρα, έχω δει αρκετά παιδιά με ενδιαφέροντα, ευαισθησίες και ζωντανή σκέψη.
    Πάραυτα, σας ευχαριστώ πολύ. Να ‘στε καλά.

  3. πάντα ήθελα να γίνω διαφημιστής για να προωθήσω προϊόντα όπως μανταλάκια που ανοιγοκλείνουν εύκολα, πετσέτες για τα πιάτα που στεγνώνουν μέσα σ’ ένα λεπτό μετά τη χρήση, γυναικεία ταμπόν που χρησιμεύουν και ως φακελάκια για τσάι, κ.α. Δε μπορώ να τα αναφέρω όλα γιατί βιάζομαι να πάω σινεμά και έχω αργήσει λίγο και ακόμα δεν έχω φορέσει το άθλιο τζιν μου και το άθλιο φούτερ μου και θα με περιμένουν στη Δράμα και θα έχουν κάτι μούτρα ΝΑΑΑΑ και έχω δρόμο μπροστά μου μέχρι να φτάσω εκεί. Ουυυυυυυ.
    Y.Γ.: τελικά, έγινα ζαμανφουγράφος.

  4. [ σωστή σκέψη. μα φυσικά και είμαι γυμνός, για αυτό δεν έχω φορέσει ακόμα το άθλια ρούχα μου. πάντα σερφάρω γυμνός όταν μπαίνω στο μπλογκ του sadmanivo, δεν ξέρω, νιώθω σαν πρωτόπλαστος εδώ πέρα ]
    [ Υ.Γ2.: ποτέ μην πιστεύετε τα όσα γράφει ένας ζαμανφουγράφος ]

Σχολιάστε

