Άρθρο 16 και “αναβάθμιση” της παιδείας

Άντε και ψηφίσαμε ιδιωτικά πανεπιστήμια…

Άντε και τα φτιάξαμε κιόλας (ήδη εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από ιδιωτικά κέντρα εκπαίδευσης)…

Άντε και τα δίδακτρα είναι χαμηλά (δηλαδή, εφικτά για τον μέσο έλληνα)…

Ένα δεν καταλαβαίνω:

Ποιοί θα πάνε να φοιτήσουν εκεί; Θα είναι όσοι δεν περνούν στα κρατικά; Ή θα είναι άτομα που θα προτιμήσουν τα ιδιωτικά για λόγους ποιότητας κλπ κλπ. ; Εν τέλει, πόσους φοιτητές θα έχει η Ελλάδα;

Δηλαδή, σα να λέμε, δεν έχουμε αρκετούς φοιτητές, να τους αυξήσουμε. Να γίνει η Ελλάδα μια χώρα που θα εξάγει φέτα, ιστορία και πανεπιστημιακά πτυχία. Γιατί, για εγχώρια κατανάλωση των πτυχίων, δε νομίζω…

Όχι, δεν έχω τίποτα με την ανώτατη παιδεία. Μάλιστα θεωρώ στα συν της Ελλάδας τα υψηλά ποσοστά απόφοιτων ΑΕΙ που παρουσιάζει. Αλλά, το θέμα είναι πού θα αποροφηθούν όλοι αυτοί, σε πιο κλάδο της οικονομίας / παραγωγής;

Μια ματιά να ρίξει κανείς στον αριθμό των υποψηφίων του ΑΣΕΠ, καταλαβαίνει το σκεπτικό μου…

Advertisements

Ένα Σχόλιο

  1. Εύλογα ερωτήματα. Το πρόβλημα είναι πολύπλοκο.

    Ποιοί θα πάνε να φοιτήσουν εκεί: Υπάρχει διάχυτος ο φόβος ότι με την απελευθέρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα μπορεί κάποιος χωρίς τα ανάλογα προσόντα (π.χ. «κάτω από τη βάση») αλλά με οικονομική άνεση να «αγοράσει» ένα πτυχίο. Όμως αν υπάρχει αξιολόγηση και πιστοποίηση και το κράτος απαιτήσει να δημοσιοποιούνται στατιστικά στοιχεία για τους εισαγόμενους φοιτητές (π.χ βαθμοί στις πανελλήνιες) τέτοια πτυχία δεν θα έχουν κανένα αντίκρυσμα, ούτε στον ιδιωτικό ούτε στο δημόσιο τομέα. Με την αξιολόγηση τα ιδιωτικά ιδρύματα θα είναι αναγκασμένα να παρέχουν εκπαίδευση υψηλής ποιότητας και να δέχονται μόνο φοιτητές με τα ανάλογα προσόντα, δηλαδή φοιτητές που θα μπορούσαν να περάσουν σε δημόσιο πανεπιστήμιο αλλά είτε δεν πέρασαν στη σχολή που ήθελαν, είτε αυτό που θέλουν να σπουδάσουν δεν παρέχεται σε δημόσιο πανεπιστήμιο, είτε δεν θέλουν να μετακομίσουν στην τάδε κωμόπολη στην οποία το κράτος είχε τη φαεινή ιδέα να ιδρύσει πανεπιστήμιο, είτε έχουν απηυδήσει με τις καταλήψεις και τις σαχλαμάρες, είτε προτιμούν το ιδιωτικό γιατί είναι καλύτερης ποιότητας και παρέχει πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας. Υπό τις συνθήκες αυτές, το ιδιωτικό ίδρυμα θα επιβιώσει μόνο αν είναι τουλάχιστον κάπως καλύτερο από το δημόσιο. Διαφορετικά, γιατί να πάει κανείς στο ιδιωτικό και να πληρώνει δίδακτρα όταν μπορεί να πάει τζάμπα στο δημόσιο.

    Το πρόβλημα της υπερπαραγωγής πτυχιούχων είναι υπαρκτό και οφείλεται στις δημαγωγικές, ψηφοθηρικές, παραχολογικές, και ασπόνδυλες πολιτικές του κράτους. Ας πάρουμε την ιατρική. Όταν π.χ. οι θέσεις για ειδικότητα δίνονται όχι αξιοκρατικά αλλά με επετηρίδα, και όταν οι εξετάσεις του ΔΟΑΤΑΠ για τους ιατρούς από το εξωτερικό δεν είναι όσο αυστηρές θα έπρεπε να είναι, αυτό ενθαρρύνει μαθητές του 11 να πάνε σε κάποια σχολή χαμηλής ποιότητας της ανατολικής Ευρώπης και να επιστρέψουν διεκδικώντας ισοτιμία με τους μαθητές του 19 που πέρασαν εδώ. Αν υπήρχαν πραγματικά αυστηρές εξετάσεις ασκήσεως επαγγέλματος για όλους τους αποφοίτους ιατρικών σχολών, η ελκυστικότητα της ιατρικής θα έπεφτε σημαντικά. Να σημειώσω εδώ ότι και οι ιατρικοί σύλλογοι έχουν ευθύνη σε αυτήν την κατάσταση. Θα μπορούσαν οι ΙΔΙΟΙ να θεσπίσουν τέτοιες εξετάσεις, ανάλογες με τις εξετάσεις του ΤΕΕ.

    Βέβαια είναι και θέμα νοοτροπίας. Κάποιοι πρέπει να πουν υπεύθυνα στο λαό ότι α) το πανεπιστήμιο δεν είναι για όλους, και β) το πανεπιστήμιο δεν είναι μονόδρομος. Μπορεί κανείς να διάγει μιά άνετη και δημιουργική ζωή και χωρίς πτυχίο πανεπιστημίου.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: